Syndróm podvodníka alebo „imposter" syndróm - čo to je a ako sa prejavuje?

Počuli ste už niekedy o syndróme podvodníka alebo o „imposter" syndróme? Ak nie, my vám dnes prezradíme viac. A nie, tento syndróm nesúvisí s finančnými podvodmi či krádežami, ale súvisí s osobnosťou každého jedného z nás. Zistite či syndrómom podvodníka netrpíte aj vy – a ani o tom neviete.

Imposter syndróm alebo syndróm podvodníka, niekedy tiež fenomén podvodníka, bol prvýkrát popísaný psychológmi v 70. rokoch minulého storočia. Už vtedy prišli na to, že sa tento fenomén prejavuje prevažne u úspešných ľudí, ktorí nie sú schopní sa vnútorne stotožniť a akceptovať svoje vlastné výsledky.

Svoje zaslúžené úspechy títo ľudia pritom veľmi často prikladajú vonkajším faktorom – ako je šťastie alebo náhoda. Na základe toho sa potom boja, že okolie odhalí ich úspech ako podvod.

Syndróm podvodníka

Splnili ste si v živote niekoľko svojich snov a máte zároveň aj naštartovanú kariéru, či vás nedávno v práci povýšili? A vy si aj tak nedokážete svoje úspechy užívať, pretože pochybujete o tom, či vaše schopnosti naozaj zodpovedajú vašim výsledkom. V tom prípade asi trpíte syndrómom podvodníka.

  • Možno ním trpíte bez toho, aby ste mali o tom čo i len poňatia.

Nebojte sa – rozhodne v tom nie ste sami! Syndróm podvodníka nie je klasifikovaný ako duševná porucha – jedná sa o subjektívny zážitok, kedy ide o špecifickú formu intelektuálnych pochybností o sebe samom, ktorá je veľmi často sprevádzaná úzkosťou alebo depresiami.

Odporúčame: Ako prekonať smútok (nielen) zo straty? Týchto 7 krokov vám v tom pomôže!

podvodník

Zdroj: Depositphotos

„Imposter" syndróm

Syndróm podvodníka môže postihnúť kohokoľvek, a to bez ohľadu na zamestnanie alebo sociálne postavenie. Imposter syndróm je pritom oveľa bežnejší, ako by sme si mysleli.

Podľa výskumov až 70 % dospelých ľudí aspoň raz za život prežije pocity spojené s týmto fenoménom.

Ako vzniká syndróm podvodníka?

V sociálnej psychológii existuje pojem atribúcia, ktorá vyjadruje našu ľudskú potrebu veciam rozumieť a vysvetľovať si ich. Je to vlastne priraďovanie určitých významov jednotlivým situáciám.

  • Vnútorná atribúcia – smeruje k záveru, že sa napríklad určitý človek chová daným spôsobom z vnútorných pohnútok (postoj, charakter, schopnosti, osobnosť).
  • Vonkajšia atribúcia – znamená, že si správanie osoby vysvetľujeme tak, že je spôsobené predovšetkým situáciou, v ktorej sa nachádza.

Ľudia, ktorí sa stretávajú so syndrómom podvodníka, nepripisujú svoj výkon svojim schopnostiam (vnútorné atribúcie), ale vonkajším faktorom (vonkajšie atribúcie), ako je šťastie, náhoda alebo pomoc druhých.

Neúspechy považujú za dôkaz svojej profesnej nedokonalosti.

Faktory vzniku syndrómu podvodníka

Za vznikom syndrómu podvodníka stojí niekoľko faktorov, ako napríklad: 

  • prostredie v rodine orientované na výkon,
  • nadmerne ochranárske sklony rodičov, 
  • nízke sebavedomie,
  • veľmi kritické sebahodnotenie,
  • úzkosti,
  • depresia,
  • tendencia k perfekcionizmu.

Zdravé sebavedomie je uvedomenie si svojich silných stránok spolu s tým, že si veríme a vnímame svoju hodnotu.

Neprehliadnite: Poznáte svoje ambície? Otestujte sa a zistite, čo vás vystihuje!

impostor syndróm

Zdroj: Depositphotos

Ako prekonať svojho „vnútorného podvodníka"?

Najefektívnejšie, ako „bojovať" proti svojmu vnútornému podvodníkovi, je zmena spôsobu myslenia. Je to ideálna cesta k tomu, ako zvýšiť svoju životnú spokojnosť.

Človek sa tak učí:

  • prijatiu a rešpektu,
  • láskavosti k sebe samému a
  • pozitívnemu súcitu.

Dobrou správou je, že syndróm podvodníka možno prekonať.

S negatívnymi myšlienkami spojenými so syndrómom podvodníka môžete pracovať aj svojpomocne. Ako?

  • Skúste zmeniť spôsob, ako o svojich úspechoch premýšľate.
  • Povedzte si „zaslúžim si to'', kedykoľvek sa vám niečo podarí.
  • Naučte sa prijímať chyby ako vynikajúce príležitosti učiť sa nové veci.
  • Kto nerobí chyby, zostáva vo svojej zóne komfortu a nerozvíja sa.
  • Identifikujte svoje silné stránky a snažte sa ich každý deň určitým spôsobom využiť.
  • Buďte k sebe láskaví a trénujte súcit sám/sama k sebe.
  • Deň preležaný v posteli, keď máte práve virózu alebo zlú náladu, nie je lenivosť, ale starostlivosť o vlastné potreby.

Držíme vám palce na vašej ceste k väčšiemu sebapoznávaniu!

0 komentárov

Vaše meno:

ČO ČÍTAJÚ OSTATNÍ

Z NÁŠHO YOUTUBE